Het orgelverhaal in de St.-Pieterskerk

 

Andre

 Mithra

In de vakantiemaand augustus  konden we gewoontegetrouw genieten van de intussen befaamde donderdagse
orgelconcerten in de Sint-Pieterskerk (dit jaar was het lekker veel genieten met maar liefst vijf donderdagen!).
Tijd voor een eerste terugblik op de ervaringen met het nieuwe Pelsorgel na anderhalf jaar inspelen.
We gingen hiervoor twee hoofdrolspelers Mithra en André opzoeken.
Zij weten als frequente gebruikers van het orgel natuurlijk als geen ander die eerste periode te evalueren.

Organist Mithra kende het befaamde orgel uit Sas van Gent (bouwjaar 1928) al van vroeger
en hij was het die volop ijverde om het – tijdelijk geplaatste - Bruggemanorgel te vervangen
door een definitief en veelzijdiger instrument. Het geklasseerde en volledig gerestaureerde Van Eynde-orgel
diende aangevuld te worden met een volwaardig begeleidings- en concertorgel.
Via fundraising bij het grote publiek, private sponsoring en een méér dan substantiële steun vanuit de gemeente
werd de financiering op korte termijn gerealiseerd. Begin 2018 werd het instrument ingespeeld door Mithra.

Nu zijn we anderhalf jaar verder en zowel de vroegere als de huidige titularis
zijn opgetogen over de prestaties van het nieuwe instrument,
dat tegelijk een prominente plaats in de kerk toebedeeld kreeg.
Men kan er gewoon niet naast kijken en die plaatsing komt zowel de klank als de begeleiding van liturgie
en koor ten goede. Beide organisten leerden gaandeweg de nodige kinderziekten in te schatten
en samen met het originele onderhoudsteam uit Nederland weg te werken.
Zo wordt er nog voortdurend gewerkt om de balans bij de blaasbalgen te verfijnen
of om de kleppen perfect af te stellen, nu het instrument zich gaandeweg
aan de eigen klimatologische omstandigheden binnen in de kerk aanpast.

Wie de kerk overdag binnenstapt, heeft een redelijke kans om één van beide organisten aan het werk te horen.
Zowel Mithra als André oefenen er quasi dagelijks enkele uren
en iedereen kan meegenieten! Het komt bovendien vaak voor dat occasionele bezoekers
of deelnemers aan liturgische diensten of vieringen ons, misgangers,
komen feliciteren met het fraaie orgelspel en dan horen we hoe buitenstaanders ons benijden
om zowel orgel als organist…
Samen met de gedegen zangbegeleiding van Wilfried liggen zij ongetwijfeld aan de basis
van een zeldzaam hartig meezingend kerkpubliek.

Beiden erkennen zij de brede waaier aan mogelijkheden van klassiek en romantiek tot moderne muziek.
Ook improviseren ligt hun wel. Mithra zegt vooral inspiratie te vinden in de liturgie zelf,
terwijl André als gepensioneerde veel vreugde vindt of ook emotie kwijt kan in het voor zichzelf improviseren overdag.

De vruchten van alle voorbije inspanningen van alle actoren in het orgelverhaal in Oostkamp
konden we dus weer smaken in de augustusconcerten. 
Weet in ieder geval dat we andermaal mochten genieten van een keur aan musici en van onze twee uitmuntende orgels.
En ook hiervoor worden we door velen benijd…

© Bart Vercaemer